Το φθινόπωρο είναι ήδη εδώ, ενώ ο χειμώνας πλησιάζει! Είναι η πιο κατάλληλη εποχή για να εμπλουτίσουμε τη διατροφή μας με τροφές που μας παρέχουν ποιοτικές θερμίδες και καλά λιπαρά.

%ce%ba%ce%b1%cf%81%cf%8d%ce%b4%ce%b9%ce%b1-%ce%b4%ce%b9%ce%b1%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%86%ce%b9%ce%ba%ce%ae-%ce%b1%ce%be%ce%af%ce%b1Η λύση είναι στους ξηρούς καρπούς και ειδικά στα καρύδια! Έχουν γεύση που χωράει παντού – σε σαλάτες, γλυκά, επιδόρπια – αλλά στέκεται άνετα και μόνη της, χάρη στην υψηλή διατροφική αξία που τη συνοδεύει.

Αν θέλετε λοιπόν να κρατήσετε όσο το δυνατόν πιο μακριά τις ασθένειες, τότε ενσωματώστε στο διατροφικό σας πρόγραμμα και λίγα καρύδια, τώρα που βρίσκονται και στην εποχή τους.

Ανέκαθεν σύμβολο της διανόησης, αφού μοιάζουν στο σχήμα τους με εκείνο του ανθρώπινου εγκεφάλου, τα καρύδια από τα αρχαία χρόνια θεωρήθηκαν και τροφή για το μυαλό.

Νόστιμα και ιδιαίτερα θρεπτικά, πλούσια σε ωμέγα-3 λιπαρά οξέα που είναι απαραίτητα για τη βέλτιστη υγεία, τα καρύδια αποτελούν τον αδιαφιλονίκητο πρωταγωνιστή των ξηρών καρπών και δεν θα πρέπει να λείπουν από τη διατροφή σας.

Ας δούμε γιατί:

Πλούσια σε θρεπτικά συστατικά, αλλά και σε θερμίδες, τα καρύδια, όταν καταναλώνονται με μέτρο, αποτελούν μια πραγματική ασπίδα του οργανισμού ενάντια σε παθήσεις, λοιμώξεις και κινδύνους, που τον απειλούν.

Ποια είναι η ενδεδειγμένη κατανάλωσή τους;

Τα καρύδια, αποτελούν ιδανικό σνακ κατά τη διάρκεια της ημέρας. Ωστόσο, λόγω του υψηλού θερμιδικού τους φορτίου, θα πρέπει να καταναλώνονται με μέτρο. Υπολογίστε, πως μια χούφτα από καρύδια περιέχει κοντά 200 θερμίδες, οπότε σύμφωνα με το βάρος και τις διατροφικές σας ανάγκες, μπορείτε να πράξετε ανάλογα. Ωστόσο, οι ειδικοί αναφέρουν, πως η ημερήσια κατανάλωση καρυδιών, δεν θα πρέπει να ξεπερνά τις 1-2 μερίδες, δηλαδή 25-50 γραμ. την ημέρα.

Πολύτιμα θρεπτικά συστατικά

Για πολλά χρόνια, τα καρύδια λόγω του ιδιαίτερα αυξημένου θερμιδικού τους φορτίου, ήταν μια παρεξηγημένη τροφή. Αρκετοί τα απέφευγαν, καθώς ακόμη και μια μικρή ποσότητα (π.χ. μια χούφτα), περιέχει κοντά 196 θερμίδες. Έτσι λοιπόν, ακόμη και όσοι τα είχαν ενσωματώσει στο καθημερινό τους διαιτολόγιο προκειμένου να επωφεληθούν από τα πολύτιμα θρεπτικά συστατικά τους, σταδιακά είχαν εγκαταλείψει αυτή την υγιεινή συνήθεια λόγω θερμίδων.

Όμως, τα καρύδια, πέρα από θερμίδες, διαθέτουν και μια σειρά από πολύτιμα θρεπτικά συστατικά. Είναι μια τροφή πλούσια σε φυτικές ίνες, βιταμίνες (Ε και Β6), καθώς και μέταλλα (χαλκό, ασβέστιο, μαγνήσιο, φώσφορο, κάλιο). Φημίζονται για την πλούσια αντιοξειδωτική τους δράση, είναι πλούσια σε φυτικές στερόλες και περιέχουν υψηλές ποσότητες Ω3 και Ω6 λιπαρά οξέα, που αποτελούν ασπίδα απέναντι στη νόσο του Αλτσχάιμερ, ενώ συντελούν και στο «χτίσιμο» γερών οστών στον οργανισμό και στην καταπολέμηση της οστεοπόρωσης.

Επίσης, τα ω-3 λιπαρά οξέα είναι σημαντικά για την ανάπτυξη και τη σωστή λειτουργία του Κεντρικού Νευρικού Συστήματος. Έχουν υπάρξει αρκετές μελέτες που κατέληξαν ότι τα λιπαρά αυτά παίζουν σημαντικό ρόλο στη ρύθμιση της διάθεσης, όπως και στην αντιμετώπιση διαταραχών που σχετίζονται με αυτήν.

Επίσης, η ουσία τους IPP, καταπολεμά τον καρκίνο, καθώς, όπως έχουν αποκαλύψει έρευνες, αφενός καταστρέφει τους καρκινικούς όγκους και αφετέρου ενισχύει τη δράση των φαρμάκων της χημειοθεραπείας, που λαμβάνουν οι καρκινοπαθείς.

Ως δυνατός σύμμαχος του πεπτικού μας συστήματος, τα καρύδια μπορούν να ενισχύσουν τη χλωρίδα του εντέρου, ειδικά ορισμένα ωφέλιμα βακτήρια που βοηθούν τη διαδικασία της πέψης. Απαιτούνται περισσότερες μελέτες για να εξακριβωθεί αυτό, αλλά δεν πρέπει να ξεχνάμε ότι και οι φυτικές ίνες των ξηρών καρπών προσφέρουν σημαντικά οφέλη στην υγεία του εντέρου μας.

Τέλος, χάρη στη μελατονίνη, που περιέχουν, αυξάνουν τη συγκέντρωση της ορμόνης στο αίμα, χαρίζοντας έτσι έναν βαθύ και ατάραχο ύπνο.

καρύδιαΣε τι ωφελεί η κατανάλωση αυτού του πραγματικού δώρου της φύσης;

Η συχνή κατανάλωση καρυδιών μπορεί αποδεδειγμένα να μειώσει σημαντικά τις πιθανότητες εμφάνισης διαβήτη τύπου 2. Επίσης, τα καρύδια και τα πολύτιμα συστατικά τους, αποτελούν πραγματική ασπίδα για τις αρτηρίες και την καρδιά. Πολλοί επιστήμονες συνιστούν την κατανάλωση μιας μικρής ποσότητας καρυδιών αμέσως μετά από ένα γεύμα πλούσιο σε ζωικά λιπαρά. Τα καρύδια, περιέχουν επίσης αργινίνη, μια ουσία που βοηθά στην ευκαμψία των αρτηριών και μειώνει τις πιθανότητες εμφράγματος και εγκεφαλικών.

Το περιοδικό Journal of Nutrition, επίσης, ενημερώνει ότι η κατανάλωση καρυδιών μπορεί να μειώσει τον κίνδυνο καρδιαγγειακών νοσημάτων, όπως και να βοηθήσει στη ρύθμιση των επιπέδων χοληστερόλης στο αίμα. Συγκεκριμένα, μια έρευνα του British Journal of Nutrition έδειξε πως οι άνθρωποι που κατανάλωναν ξηρούς καρπούς περισσότερες από τέσσερις φορές την εβδομάδα κατάφεραν να μειώσουν τον κίνδυνο στεφανιαίας νόσου κατά 37%.

Υπάρχουν στοιχεία που αποδεικνύουν ότι η κατανάλωση καρυδιών με μέτρο δεν προκαλεί αύξηση βάρους, παρά το γεγονός ότι είναι πλούσια σε θερμίδες. Αυτό συμβαίνει επειδή οι περισσότερες θερμίδες τους προέρχονται από ωφέλιμα θρεπτικά συστατικά, που μπορούν στην πραγματικότητα να αποτελέσουν υπέροχο κομμάτι ενός πλάνου αδυνατίσματος.

Όχι πια πέτρες στη χολή

Αν θέλετε να προστατευτείτε από τις πέτρες στη χολή, αρχίστε να καταναλώνετε φυτικά τρόφιμα πλούσια σε μαγνήσιο, όπως τα καρύδια. Τα αποτελέσματα τις πολύχρονης έρευνας από το Πανεπιστήμιο του Κεντάκι («American Journal of Epidemiology», 2004) έδειξαν ότι οι άνδρες που κατανάλωναν 5 ή περισσότερες φορές την εβδομάδα τέτοιες τροφές είχαν περίπου 30% μικρότερο κίνδυνο να αναπτύξουν χολολιθίαση. Αντίστοιχη έρευνα για τις γυναίκες καταλήγει στο συμπέρασμα, ότι η συχνή κατανάλωση ξηρών καρπών μειώνει τον κίνδυνο χολοκυστεκτομής.

Επειδή στο Μελίτροπον γνωρίζουμε πως τα καρύδια, πέραν της θρεπτικής αξίας και των ευεργετικών τους ιδιοτήτων, δίνουν στα σιροπιαστά γλυκά ασυναγώνιστη γεύση, υποδεχόμαστε το φθινόπωρο με τις πιο ζουμερές και αφράτες καρυδόπιτες και καρυδόπαστες, που θα σας ξετρελάνουν!

Και αν τα σιροπιαστά γλυκά είναι η αδυναμία σας, στο Μελίτροπον κάθε παραλλαγή αυτών επιφυλάσσει και μια γευστική έκπληξη, πόσο μάλλον όταν τα καρύδια πρωταγωνιστούν στην συνταγή!