Ας κάνουμε σήμερα ένα ακόμα βήμα προς τις πολυαγαπημένες μας χειμερινές εορτές που πλησιάζουν, με μια σύντομη εισαγωγή στην ιστορία των μελομακάρονων.

%ce%bc%ce%b5%ce%bb%ce%bf%ce%bc%ce%b1%ce%ba%ce%b1%cf%81%ce%bf%ce%bd%ce%b1-%ce%bc%ce%b5%ce%bb%ce%b9%cf%84%cf%81%ce%bf%cf%80%ce%bf%ce%bd

Και μόνο το άκουσμα του ονόματός τους μας φέρνει στο μυαλό Χριστούγεννα. Χριστούγεννα ελληνικά, παραδοσιακά, γεμάτα γλύκα από το μέλι και ένταση από τα καρύδια. Όμως από πού ξεκίνησαν, πότε και τι σημαίνει το όνομά τους;

Η ετυμολογία της λέξης -μέλι και μακαρόνι- είναι ελληνική, με το μακαρόνι να κατάγεται από τη λέξη “μακαρωνία” που ήταν νεκρώσιμο δείπνο κατά τη διάρκεια του οποίου πρόσφεραν τη “μακαρία”, αλλιώς μια πίτα στην οποία με την πάροδο των χρόνων προστέθηκε μέλι και γι’ αυτό ονομάστηκε μελομακάρονο.

Οι Λατίνοι και αργότερα οι Ιταλοί χρησιμοποιούσαν τη λέξη μακαρωνία ως maccarone που τελικά κατέληξε να σημαίνει το σπαγγέτι. Τέλος, από το μεσαίωνα και μετά στη Γαλλία και την Αγγλία, ένα είδος αμυγδαλωτού μπισκότου ονομάστηκε «macaroon» (το γνωστό σε όλους σήμερα «μακαρόν»).

Κι αν αναρωτιέστε γιατί καθιερώθηκε ως χριστουγεννιάτικο γλυκό, η απάντηση βρίσκεται στο μέλι, που θεωρείται ήδη από την αρχαιότητα σύμβολο ευζωίας και δημιουργίας, ό,τι δηλαδή επιθυμούμε να μας φέρει και κάθε νέο έτος, όπως επίσης και οι δίπλες, οι λουκουμάδες και άλλα γλυκίσματα, σε συνδυασμό με καρπούς όπως τα ρόδια, τα κάστανα και τα αμύγδαλα.

Με λίγα λόγια, τα μελομακάρονα αποτελούν μια από τις πιο γλυκές αναμνήσεις των Χριστουγέννων.

Και μπορεί να βρισκόμαστε ακόμα στα μέσα του Νοεμβρίου, ωστόσο με τα σιροπιαστά Μελίτροπον θα μπείτε σταδιακά σε κλίμα Χριστουγέννων!

Πέρα όμως από την παράδοση, τα μελομακάρονα:

  • Αποτελούν πλούσια πηγή αντιοξειδωτικών, καθώς το ελαιόλαδο, που είναι από τα κύρια συστατικά της συνταγής αποτελεί εξαιρετική πηγή βιταμίνης Ε, της λιποδιαλυτής βιταμίνης που εμφανίζει έντονη αντιοξειδωτική δράση.
  • Περιέχουν πορτοκάλι που είναι πλούσιο σε βιταμίνη C, φυλλικό οξύ, κάλιο, σελήνιο και φυτικές ίνες, β- καροτίνη, πηκτίνη, κάλιο, ασβέστιο, σίδηρο, ιώδιο, φώσφορο, μαγγάνιο, νάτριο, χλώριο και ψευδάργυρο, κανέλα που θεωρείτε καλή πηγή σιδήρου και σε συνδυασμό με το πορτοκάλι μεγιστοποιεί την απορρόφηση του και καρύδια τα οποία μας δίνουν το απαραίτητο αμυνοξύ αργινίνη που μεταβολίζεται στο σώμα μας σε ουσίες που ασκούν ευεργετική δράση στα αγγεία μας.
  • Σαν γλύκισμα θεωρείτε ολιγοθερμιδικό (συγκριτικά με άλλα) αλλά πολύ μεγάλης θρεπτικής αξίας. Η κατάχρηση είναι που το καθιστά απαγορευμένο.
  • Είναι πλούσια σε υδατάνθρακες και γι’αυτόν τον λόγο δίνουν αμέσως ενέργεια. Δεν περιέχουν όμως καθόλου ζωικό λίπος, ενώ παρέχουν στον οργανισμό τα απαραίτητα για το καρδιακό σύστημα μονοακόρεστα λιπαρά οξέα και πολυακόρεστα λιπαρά οξέα.

 Μιας και δεν υπάρχει κάποιος που να μη στάζει μέλι όταν μιλάει για μελομακάρονα, εμείς σας περιμένουμε με τα πιο τραγανά απ’ έξω και μελωμένα μέσα μελομακάρονα, πασπαλισμένα με άφθονο καρύδι και που μοσχοβολούν μπαχαρικά!